GOUD maken in 7 stappen

Hoe kom je tot een succesvol initiatief? GOUDasfalt weet in korte tijd de gemeenteraad te overtuigen van het belang van aankoop van een vervuild bedrijfsterrein langs de Hollandsche IJssel.
In deze blog lees je over het initiatief en de 7 stappen die hebben bijgedragen aan het succes van de alchemisten.

GOUDasfaltvoorheen KOUDasfalt

Van Koudasfalt naar GOUDasfalt
Het bedrijfsterrein van KoudAsfalt wordt te koop aangeboden aan de gemeente Gouda. De meerderheid van de raad voelt er weinig voor, blijkt tijdens een debat op 2 maart 2015. Er is geen geld voor geraamd en aankoop lijkt riskant vanwege de aanwezige bodemverontreiniging.
Betrokken bewoners zien hier een unieke kans verloren gaan om Gouda een mooi waterfront te geven aan de Hollandsche IJssel. Ze bundelen de krachten via de actie Maak Goudasfalt van Koudasfalt en stellen een petitie op aan de raad die ruim 700 keer wordt ondertekend. De raad neemt hierop een motie aan waardoor wat extra tijd ontstaat voor besluitvorming.  De initiatiefgroep presenteert ideeën voor gebruik van de locatie aan de verschillende  raadsfracties en betrekt steeds meer mensen via de (sociale) media. Goudasfalt leeft in de stad! Als klap op de vuurpijl wordt in aanloop naar de raadsvergadering een crowdfunding actie georganiseerd: Kom over de brug voor GOUDasfalt. Binnen 3 dagen is ruim € 140.000,- toegezegd aan donaties en leningen voor Goudasfalt.  Op 15 april 2015 stemt een ruime meerderheid in de raad voor aankoop van het terrein.  Goudasfalt komt nu als volwaardige partner aan tafel bij de gemeente.

gemeenteraad in debat over Koudasfalt 15-4-2015 (foto Hedwig Schipperheijn)

gemeenteraad in debat over Koudasfalt 15-4-2015 (foto Hedwig Schipperheijn)

GOUD maken in 7 stappen:

  • Vinden van medestanders. Iemand kan enthousiast zijn voor een idee, maar om het van de grond te krijgen heb je medestanders nodig. Het zijn de first followers uit het bekende filmpje van Derek Sivers. Via het Gouda Bruist netwerk komt al snel een enthousiaste en kundige initiatiefgroep bijeen.
  • Plezier in het proces. Geen saaie vergaderingen maar bruisende ontmoetingen. Bij Eva aan de keukentafel wordt een stappenplan gemaakt en vervolgacties afgesproken onder het genot van bier en bitterballen. Via de whats app groep GOUDasfalt wordt elke vordering gedeeld en gevierd.
  • Tijdsdruk. In het geval van Goudasfalt is de tijdsdruk hoog. De gemeenteraad heeft een paar weken de tijd om te beslissen over aankoop van het terrein van de asfaltcentrale. De snelheid genereert extra energie en turbulentie. De aanjagers zijn in hun element en worden gevoed door het succes van hun acties.
  • Aansprekende naam. Koudasfalt verandert in GOUDasfalt en dit maakt meteen de kern duidelijk van het initiatief. GOUDasfalt wordt binnen een maand tijd een nieuw begrip in Gouda.
  • Benutten van alle media. Vanaf dag een worden facebook, twitter en goudabruist.nl benut om mensen te betrekken. De pers wordt strategisch gevoed met nieuwsmomenten. De petitie Maak Goudasfalt van Koudasfalt, later gevolgd door de crowdfunding/ -sourcing actie Kom over de brug voor Goudasfalt zorgt voor veel reuring.
  • Inzet van talenten. Een schat aan talenten zet zich in het voor het initiatief. Schrijvers, sprekers, vormgevers, ontwerpers, juristen, verbinders etc. Ontbrekende talenten worden via het netwerk opgespoord, onder andere via de survey Kom over de brug voor GOUDasfalt, waarin een oproep staat voor financiële én immateriele steun.
  • Verbinden van netwerken. Er zijn in Gouda veel bewoners actief in organisaties. GOUDasfalt krijgt het voor elkaar om via het netwerk van Gouda Bruist de verschillende groepen te verenigen rond een gezamenlijk doel. Dit gaat niet vanzelf en lukt alleen omdat er mensen zijn die hun tomeloze energie stoppen in het verbinden van partijen.

    De Krant van Gouda 23-4-2015

    De Krant van Gouda 23-4-2015

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , , , , . Bookmark de permalink.