Hoe zorgen we dat de anderhalve meter ons niet uit elkaar drijft, maar juist verbindt? Hoe kunnen we hier creatief mee omgaan in onze buurthuizen, culturele instellingen, cafés, buurtjes en openbare ruimte? Vier voorbeelden van mooie acties van buurtmakers.
Dit is een sfeerimpressie van de online sessie Creatief met de 1,5 meter
Deel je tuin
Omdat het gezin van Martijn Neuvel uit Hoorn zich gelukkig prijst met een tuin wilde hij daar anderen graag in laten delen. Veel mensen hebben alleen een balkonnetje of helemaal niks.
Daarom startte hij met deeltuinen.nl. Martijn dacht dat het idee wel eens groter zou kunnen worden en legde direct de domeinnaam vast. Hij wist ook dat hij dit niet alleen kon en deed direct een oproep via het lokale platform vooreenmooiestad.nl. Zo vond hij iemand die te hulp schoot met het schrijven van teksten. Ook een websitebouwer vond hij via die weg. Martijn: ‘Toen zijn we de pers gaan benaderen en is het als een sneeuwbal gaan rollen. Van de ene media kwam de andere media.” Het hielp daarbij dat Martijn al goede contacten had met de pers door een eerder project.
Toch op vakantie
Martijns doel is om voor alle Nederlanders binnen fietsafstand een tuin te creëren. Er zijn nu tegen de honderd tuinen. Martijn hoort mooie verhalen. Een gezin zocht naar een veilige tuin, om te verblijven na de operatie van hun dochtertje. Ze hebben nu een ruime plek waar ze vakantie kunnen houden. Een tentenbedrijf plaatste ook nog eens gratis een nieuwe tent. Het meisje ligt helaas nog steeds in het ziekenhuis maar heeft wel iets om naar uit te kijken. Er zijn dochters die hun moeder uit het bejaardenhuis halen om samen koffie te drinken in een tuin in de buurt of gezinnen die gaan spelen bij mensen in de tuin. Zo zijn allerlei koppelingen te maken met eenzaamheid, met vergroening en duurzaamheid. Martijn zoekt nog vrijwilligers voor het beheer van de website en staat open voor allerlei vormen van samenwerking om deeltuinen te laten groeien.
#wachtverzachters
Angelieke zocht door studenten van creatieve opleidingen in te schakelen naar vriendelijke vormen voor de anderhalve meter in het Holstohus in Olst-Wijhe. Het multifunctionele centrum herbergt onder andere de bibliotheek, cultureel centrum, gemeentebalie, een Wereldwinkel, horeca en maatschappelijk werk. ‘We faciliteren de ontmoeting,’ vertelt Angelieke. Het vele ‘wachten’ en afstand-houden bracht hen op ‘‘#wachtverzachters’, samen met kunstenaars creatief, vriendelijk, uitnodigend routes maken met dichtregels, rijm en muziek.
Bevrijdingsbus on tour en #omdenktank
Verenigingen hebben de neiging om uit te stellen of af te stellen. We moeten nieuwe vormen vinden waarin het wél kan, is de gedachte van Angelieke. Zo toert er binnenkort een oude SRV-wagen door de verschillende dorpskernen om verhalen rond 75 jaar vrijheid op te halen, de ‘bevrijdingsbus’. De verhalen worden door de verenigingen weer omgezet in een muziekstuk of een breiwerk. ‘Zo proberen we kunstenaars, bewoners en verenigingen aan elkaar te binden’. Om die ‘kan wél’-denkwijze vast te houden, start Angelieke binnenkort ook een #omdenktank met creatievelingen.
Het enthousiasme uit de chat werkte aanstekelijk:
‘Ik ga mijn tuin ook aanmelden als deeltuin’ / ‘Leuk om te introduceren in de wijk waarin ik werk met grote tuinen’ / ’Omdenktank lijkt mij heel waardevol, ook voor onze verenigingen. Creatievelingen inzetten spreekt mij erg aan’ / ‘Slimmerchillen is iets wat ik mee ga nemen in de gemeente waar ik gebiedsmanager ben. Want leuk om jongeren positief te benaderen, in plaats van ze aan te spreken op de overlast.’ / ‘Ik zie dat #simpelsoppen wel zitten bij ons in de natuurspeeltuin en de beweegroute in het dorp, dus Brabant is in.’
Slimmer chillen met jongeren
Communicatieman en journalist Eric Went werkt andere voor de veiligheidsregio Hollands Midden. Zij stelden hem de vraag om iets te doen met jongeren en corona. Dat resulteerde in de campagne #slimmerchillen die inmiddels niet alleen in omgeving Leiden draait, maar in elf regio’s door het hele land. Elke twee weken is er een nieuw oproep die een beroep doet op de creativiteit van jongeren. De regio’s sturen de oproep door naar gemeenten. Zij zetten het vervolgens lokaal uit via hun kanalen.
Jongerenredactie
Ideeën en oplossingen worden gedeeld op het platform slimmerchillen.nl en daarnaast via Instagram, Tiktok, Facebook en Twitter. Hier zijn ontzettend veel reacties op gekomen en overal in het land zie je initiatieven rond het #slimmerchillen ontstaan. Er zijn 1400 Instagram posts geplaatst en 120 Tiktok filmpjes binnen gekomen. De bibliotheek in Gorinchem gaat een #slimmerchillen week organiseren en in Harlingen hebben boa’s en jongerenwerkers samen een filmpje opgenomen. Voor het vervolg van de campagne wordt een jongerenredactie gevormd, met vertegenwoordigers uit elke regio.
Wat goed werkte in deze campagne:
- We houden het positief en spreken iedereen aan op hun creativiteit.
- Wij kunnen niet zelf al die jongeren bereiken maar gebruiken zoveel mogelijk wat er al is.
- We maken het zo makkelijk mogelijk om materiaal te delen.
- We maken initiatieven groter door ze een podium te bieden
#simpelsoppen tegen corona
Francien Volgenant wilde in de coronatijd met haar kinderen naar de speeltuin. Om het veilig te maken maakte ze samen met haar kinderen de speeltuin schoon. Ze ontdekte de positieve kanten daarvan: je bent lekker buiten, actief met de kinderen in de weer – die hebben weer een uitje – en je doet iets goeds voor de samenleving. Zo kwam Francien op het idee deze actie te laten groeien en een positief schoonmaakvirus door het hele land te verspreiden. Ze schakelde mensen uit haar netwerk in en samen bedachten ze de actie ‘Met #simpelsoppen helpen we corona naar de knoppen’.
Van schoonmaken naar sporten
Haar doel was een nationale, misschien zelfs internationale beweging op gang te brengen. Alle lokale kranten doken erboven op. In de wijk is het goed opgepikt en waren veel mensen enthousiast. Ook hoopte ze op landelijke publiciteit maar dat bleef uit waardoor het niet lukt om het grote publiek te bereiken. Veel vonden het wel een goed idee, maar wilden niet zelf helpen. ‘Het vliegwiel is niet op gang gekomen, dan moet je er ook niet aan blijven trekken’, zegt Francien. Ze gaat zelf wel door met #simpelsoppen en vertelt dat er ook leuke dingen uit voort zijn gekomen. Zo is er nu een fitnessgroep die samen buiten sport.
Mooie lessen uit deze doorpopelsessie
- schakel creatievelingen en kunstenaars in om tot nieuwe ideeën en concepten te komen.
- laat ideeën zich organisch ontwikkelen, zonder enorm masterplan. Ga door waar de energie zit.
- start klein en dichtbij huis (maar je kunt wel een groot doel hebben!).
- kijk wat er goed gaat en deel succesverhalen.
- schakel je netwerk in en kijk waar ieders talenten zitten en vorm een team .
- plaats hulp oproepen op lokale community platforms en social media: #durftevragen.
- benader de pers actief.
- en….er mag ook best iets mislukken.
Dit bericht is eerder gepubliceerd op lsabewoners.nl en in verkorte vorm op buurtwijs.nl.