Voor Gouda Bruist maken we al twee jaar gebruik van een zogenaamde Ning communitysite. Het voordeel hiervan is dat de leden zelf de site vullen. Op goudabruist.nl zitten meer dan 600 leden en het aantal groeit gestaag.
Negen voordelen van Ning:
- Eenvoudig te starten. In een middag heb je je site gebouwd en online en kun je starten met het werven van leden.
- Eenvoudig te beheren. De meeste dingen wijzen zichzelf.
- Relatief goedkoop. Helaas niet gratis, maar met de plus variant kun je ontzettend veel voor € 150,- per jaar aan abonnementskosten en heb je geen last van reclame.
- Eenvoudig aan te passen. Je kunt de indeling veranderen, functies toevoegen, de lay-out aanpassen etc.
- De leden creëren de site. Leden zetten eenvoudig iets in de agenda, plaatsen een foto, video of blog en vullen daardoor zelf de site.
- Ning ontwikkelt steeds nieuwe functionaliteiten.
- Zichtbaar. Ook voor niet-leden is de inhoud zichtbaar, tenzij je kiest voor een besloten community. Mensen kunnen informatie vinden en zijn niet gedwongen lid te worden.
- Doelgericht. Als lid word je niet voortdurend belaagd met verjaardagen, familiekiekjes of vakantiefoto’s van al je ‘vrienden’. In de community gaat het over gedeelde interesses.
- Ning is het Chinese woord voor vrede.
Het hoofdkantoor van Ning zit in Californië, in het oude kantoor van Facebook. Er zijn wereldwijd zo’n 90.000 sites en 100 miljoen leden.
Zijn er meer enthousiaste Ning gebruikers? Of juist niet? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.