Wijkplatforms van bewoners hebben soms moeite om nieuwe mensen te vinden, die een bijdrage willen leveren aan de wijk. Als je meer mensen wilt betrekken bij je wijk of buurt zal je ook open en uitnodigend moeten zijn voor nieuwe inbreng en nieuwe deelnemers.
Hoe creëer je een community waar mensen gemakkelijk bij aansluiten?
Zorg dat je online vindbaar en mensen zich aan kunnen melden. Dat kan bijvoorbeeld via een online nieuwsbrief, maar bij voorkeur ook via een community website of een Facebookgroep waar mensen zich persoonlijk aanmelden.
Organiseer bijeenkomsten of activiteiten waar mensen gemakkelijk in kunnen stappen, zonder dat ze meteen ergens aan vast zitten.
Bij Gouda Bruist gebruiken we methodes die ook op wijken toepasbaar zijn. Vijf keer per jaar organiseren we een Bruispunt. Dit is een open podium voor ideeën en initiatieven. We verwelkomen iedereen persoonlijk en maken gebruik van naamstickers, want dat maakt het ook voor nieuwkomers gemakkelijker om nieuwe namen te leren en mensen te ontmoeten. We variëren de onderwerpen. Dit trekt steeds weer nieuwe mensen, die specifiek op een onderwerp af komen. We variëren de locaties. Op nieuwe plekken komen ook weer nieuwe mensen af.
Het kan zijn dat mensen eerst online zijn ingestapt via de website van Gouda Bruist of Gouda Bruist op sociale media volgen. Dan is de stap naar een Bruispunt kleiner. Ook merken we dat mensen enthousiast zijn over Bruispunt en dit doorvertellen. De volgende keer nemen ze hun zus of vriend mee. Zo groeit de community.
De bijeenkomst is inhoudelijk interessant, maar er is ook interactie. Zo laten we mensen in kleine groepen meedenken over onderwerpen of nemen een ontmoetingsspel op in het programma. Hierdoor leren mensen elkaar beter kennen en ontstaat er verbinding.
Mensen zullen zich pas echt betrokken gaan voelen, als ze ook onderdeel uitmaken van een initiatief en gaan samenwerken met anderen in de wijk. De veelheid aan activiteiten binnen een community maakt het mogelijk dat nieuwe mensen vanzelf iets vinden dat bij hun interesse en capaciteiten past. Als community builder kun je daar een handje bij helpen door mensen te vragen waar zij enthousiast voor zijn en op wat voor manier ze een bijdrage zouden willen leveren. Maar zonder te forceren. Geef mensen de tijd om de kat uit de boom te kijken. Bij de Bruispunten kun je vrijblijvend aanschuiven.
Ook kun je één keer per jaar een ideeënbrouwerij organiseren, waarbij je helemaal start bij de ideeën van mensen zelf.
Zo kun je van je wijkplatform meer een wijknetwerk of community maken. De community bestaat uit een kerngroep van trekkers en daar omheen bewegen initiatiefgroepen die los-vast verbonden zijn met het geheel. Nieuwe groepen kunnen ontstaan en ook weer verdwijnen als een project afgelopen is. Die openheid en flexibiliteit maakt het gemakkelijker om te groeien en nieuwe mensen te betrekken.
Heb jij tips en ideeën om nieuwe mensen te betrekken bij je community en gemakkelijk in te laten stappen? Laat het weten door je reactie hieronder te plaatsen of via de Linked In groep lokale community builders.