Over aanjagers, verbinders, helpers en bouwers

Een community bouw je het liefst met een team. Je hoeft niet overal goed in te zijn, want ieder heeft zo zijn eigen specialiteiten. Daarbij is het handig als je verschillende kwaliteiten in je team hebt, die elkaar aanvullen en versterken. Welke rollen zou je kunnen onderscheiden en welke kwaliteiten horen daarbij? En heb je een professional nodig om de community op te bouwen?

Als community builder word ik vaak gevraagd om een community op te bouwen. Ik ga dan eerst op zoek naar bewoners in de gemeenschap die mee willen bouwen. 
Het community building team bestaat uit mensen die zich bezig houden met het proces en niet met de inhoud. Ze zijn vooral bezig met het opsporen van talenten en kwaliteiten en het leggen van verbindingen. De basis wordt gevormd door de aanjagers en verbinders. Zij verzamelen weer anderen om zich heen die willen helpen om de community te versterken.

Herken je jezelf in een of meer van onderstaande rollen?

Verbinders zijn handig in het leggen van contacten en het maken van verbindingen. Ze kennen iedereen in de buurt of kunnen snel een nieuw netwerk opbouwen. Ook zijn ze goed op de hoogte van initiatieven die plaatsvinden en organisaties in de buurt. Ze hebben altijd hun oren en ogen open. Als je met hen praat over je ideeën krijg je al snel te horen: ‘Ben je daar al geweest? Heb je al met die en die gepraat?’ 
Aanjagers en gangmakers houden er van iets nieuws op te starten. Ze komen zelf met een idee of zijn de eersten die op jouw idee reageren met: Yes, dat gaan we doen! Ze zijn niet alleen geneigd tot actie maar denken ook strategisch hoe je iets aan kan pakken. Waar willen we naar toe en wat is dan de eerstvolgende stap? Ze zijn creatief en innovatief en houden van brainstormen. 
Coördinatoren houden ervan om dingen te regelen en te organiseren. Ze plannen bijeenkomsten, maken checklijstjes, beantwoorden de mail en ondersteunen het team.
Energizers zorgen voor reuring. Ze hebben een aanstekelijk enthousiasme en kunnen daardoor ook anderen stimuleren. Ze werken als een magneet en kunnen helpen om nieuwe mensen te betrekken en de community uit te breiden.
Helpers en bouwers houden van concrete klussen. Reuze handig als er iets gemaakt of geregeld moet worden. Niet lullen maar poetsen.
Gastheren/-vrouwen hebben talent om het gezellig te maken en mensen een warm welkom te geven. Ze staan voor iedereen klaar met koffie, thee en een luisterend oor.
PR-mannen/-vrouwen zijn altijd in de weer met social media. Ze helpen door actief te communiceren over de activiteiten in de community. Ze schrijven, maken foto’s of filmpjes en houden in de gaten wat er leeft en speelt.
Vormgevers zijn ook belangrijk voor de PR. Zij kunnen alles vertalen naar aantrekkelijke beelden en de community zo naar een hoger plan tillen. 
Aan-elkaar-praters en gespreksleiders zijn goed in het begeleiden van bijeenkomsten. Ze faciliteren het proces waarbij de community leden aan het woord komen en er een prettige interactie plaatsvindt.

Er zijn vast nog meer rollen te bedenken. Misschien heb je een favoriete rol, maar waarschijnlijk vervul je meerdere rollen. Je kunt ook in de loop van de tijd van rol wisselen en nieuwe dingen leren en uitproberen. In de praktijk ontdek je waar je goed in bent en wat je leuk vindt om te doen.

De kerngroep kan zich in principe beperken tot de aanjagers en verbinders, want zij houden het vuurtje gaande en zijn in staat mensen op te sporen en uit te nodigen die verschillende rollen in de community kunnen vervullen. 

Dit wordt onderschreven door Cormac Russell die werkt volgens de principes van Asset Based Community Development (ABCD). Hij maakt onderscheid tussen ‘community builders’ en ‘community connectors’. De community builder is meestal een betaalde kracht van buiten af die voor langere tijd in een buurt aan de slag gaat. De community builder sluit aan bij wat er is en is samen met bewoners bezig om de vermogens van bewoners en buurt zichtbaar te maken voor de gemeenschap zelf en ze te benutten. Hij spoort de verbinders (de ‘community connectors’) in de gemeenschap op, ondersteunt hen en brengt hen met elkaar in contact. (meer informatie op nurturedevelopment.org)

Een betaalde kracht kan waardevol zijn als deze in staat is van onderop te werken, ten dienste van de community. De vraag is altijd wat er gebeurt na vertrek van de professional. Is het weefsel dat is ontstaan stevig genoeg om zich zelf in stand te houden of valt het na verloop van tijd weer uit elkaar? Dat zal per situatie verschillen. Communitybuilding is iets van lange adem en dan moet je eerder aan jaren denken dan aan maanden.

Heleen van Praag is community builder bij de Ideeënbrouwerij en auteur van Bruisen, Brouwen, Binden! – handboek voor lokale community builders. Zij schrijft regelmatig blogs over community building.
Abonneren kan via deze link

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , , , , . Bookmark de permalink.